Публикуван: 2009-04-03 09:36

ТЕСТДРАЙВ: Волво 480 ES / Volvo 480 E - 1.7 Turbo (120 Hp)

Винаги Volvo е било синоним на абсолютната автомобилна сигурност, на солидността на шведската стомана, но и на малко старомоден дизайн без стилистични изхвърляния. Фирмата печели основно с производството на големи стабилни лимузини, популярните у нас модели Volvo 144, 240, 740 и 960, като комби-вариантът е доста по-търсен и скъп. През 1987 год. скандинавците изненадаха феновете си с един доста противоречиво приет, малко странен модел-Volvo 480 ES. Това е аеродинамично спортно купе, с трета задна врата, която го прави и многофункционално комби, но само за двама пасажери. Използвайки шасито, двигателите, окачването и редица технически елементи на лимузината Volvo 440, конструкторите бяха сътворили една модерна, клиновидна каросерия с подчертана агресивност. Специалистите веднага видяха редица прилики с легендарното спортно купе на Volvo, произвеждано между 1961 и 1972 год., наречено сполучливо “стъкления ковчег на Снежанка”. С модела Volvo 480 скандинавците обърнаха гръб на традицията и за първи път използваха предно предаване в комбинация с напречно разположен двигател и скоростна кутия.




Обемът на каросерията е по-скоро скромен, удобство е гарантирано само за шофьора и пасажера до него, докато отзaд е само за кратко градсkо пътуване. С преместването на задната облегалка спортното купе се превръща във функционално комби, въпреки че японската конкуренция в лицето например на Honda Aerodeck решително печели по точки. Главният минус на този хибрид между спортно купе и практично комби, обаче е цената-с 15-20 процента по-висока от тази на конкуренцията, тя оказва значително негативно влияние на кандидат-купувачите. Като се прибавят и доста “солените” цени на резервните части-още един от “патентите” на шведската фирма, става ясно защо иначе сполучливият, автомобил е толкова малко разпространен не само в България.



Гамата от предлаганите модификации и двигатели е доста скромна и може да се изброи с пръстите на едната ръка. Използват се двигатели на френския партньор Renault с ходов обем от 1 700 куб. см, мощност: 95, 102, 106, 109 и турбото със 120 конски сили. С техническите си характеристики агрегатът с турбокомпресор пасва най-добре на сравнително тежкото купе. Комплектован с него, Volvo 480 ES ускорява прилично: 0-100 км/ч за 9,2 секунди, а максималната скорост е около 200 км/ч. Разходът на гориво обаче е неприемливо висок, между 10 и 14 литра на сто километра пробег според стила на каране, като обемът на резервоара-48 литра е недостатъчен за апетита му. “Нормалният” бензинов двигател, въпреки различните мощности: между 95 к. с. и 109 к. с., което се дължи единствено на вида катализатор, харчи с два-три литра по-малко, но е далеч по-тромав и “дървен” за каране.



Турбодвигателят изкушава собственика да изцежда докрай възможностите на Volvo 480 ES. Именно термичните проблеми са в основата на най-сериозните дефекти. При голямото натоварване “изгърмяват” водните съединения, охлаждащата течност бързо изтича и само секунди невнимание на шофьора водят до прегоряла гарнитура на цилиндровата глава. Ето защо при покупка на употребявано спортно Vovlo задължително прегледайте всички водни съединения, радиатора и водната помпа за бяло-зеленикави налепи, които подсказват този дефект. Внимателен оглед заслужава областта между блока на двигателя и цилиндровата глава, където не трябва да има следи от масло или охладителна течност. Ако при работа на празен ход двигателят бързо сменя оборотите нагоре-надолу, без да пипате педала за газта или инжекционът се нуждае от прецизен реглаж, или дефектът е в температурния датчик, който не подлежи на ремонт и се заменя (цената е около 200 DM). Tози проблем се среща най-често при автомобили, които се използват предимно в градски условия.



Същото в пълна степен важи за износен амбриаж-познава се твърде лесно по много тежкия ход на педала, в този случай освен феродовия диск ще трябва да подмените и амбриажния лагер. Изпробвайте състоянието на каретата и полуоските, като при напълно навит на една страна волан потеглите с доста газ-ако чуете характерното притракване, пригответе най-малко 600 DM за резервни части. Специалистите от фирмените сервизи на Volvo съветват и за една на пръв поглед малко странна проба: един след друг включвайте шалтерите на мигачите, чистачките (отпред и отзад), аварийната сигнализация. Ако само една от системите не работи нормално е твърде възможно да е дефектирал централният блок командващ всички електронни и електрически системи на автомобила-цената е изумяваща-1200 DM. Типично за френски двигател и неговите компоненти се чуват доста критики на собственици за работата на електронната система на запалването:корозия на ел. щекерите и нестабилни съединения, дефекти на електрически задвижваната бензинова помпа, изгорели намотки на генератора (динамото) и некачествена работа на релето за зареждане на акумулатора. Електронният показател за изразходваното гориво в резервоара има една странност, с която ако не се справите, можете често да оставате без бензин: при всяко зареждане с гориво той трябва да се нулира и самотества отново.

От четири години Volvo 480 ES не се произвежда във фабриките в Холандия, което се е отразило доста позитивно на предлагането на употребявани автомобили, особено в тази част на Европа. Спортното купе-комби е автомобил за индивидуалисти и самотни ексцентрици с подобаваща банкова сметка. То трудно ще влезе в рамките на традиционната представа на българина за удобен автомобил. Което в никакъв случай не означава, че собственикът му няма да изпитва голямо удоволствие при карането му.


Галерия към новината:

КОМЕНТАРИ(0):
РЕГИСТРИРАЙ СЕ ЗА ДА ПИШЕШ КОМЕНТАРИ


  
  
  
  
  
  
  


Платена реклама

  АВТО НОВИНИ