Публикуван: 2009-04-14 07:33

ТЕСТДРАЙВ: Субару Импреза / Subaru Impreza 2 - 2.0 i 16V (125 Hp)

Името Impreza се превърна в синоним на труимф още в средата на 90-те, когато дребният японец мачкаше всичко по пътя си към поредната титла в световния рали шампионат. Легендарната бързина и издръжливост на тези автомобили са им извоювали почти божествен статут в сърцата на всеки любител на екстремните изживявания на пътя. Марката Subaru обаче никога не е била масова, а успехите по състезателните трасета така и не предизвикаха очаквания бум в продажбите на Impreza. Моделът си остава екзотична гледка по улиците на Европа. Изключение правят Великобритания и Швейцария, където япончето се радва на прилично търсене - на Острова заради хахото Колин МакРей, а в Алпите по обясними климатични и географски причини.

У нас понятието Subaru говори на неизкушения от спортните новини автомобилист точно толкова, колкото "ушанка" на средностатистическия танзаниец. Малцината собственици на тези японски коли обаче добре знаят защо са приели риска да се сдобият с толкова редки модели. Двойното предаване и здравината на шасито им са идеален вариант за родните пътища. За надеждността на боксерните двигатели пък най-красноречиво говори участието на Subaru в елитния клуб на малцината производители, чиито агрегати разполагат с ресурс до 1 млн. км. Разбира се, ако картинката съдържаше само подобни розови тонове, всички щяха да карат Subaru. В миналото доста грижи на собствениците създаваше антикорозионната защита на японските коли, а поддръжката им и досега коства немалко средства и похабени нерви заради трудното намиране на резервни части и произтичащите от него принципи на ценообразуване.Impreza със сигурност не е заплашена от първия проблем.




Купето на компактното Subaru е "скроено и ушито" изключително прецизно. Външността на обикновените модификации трудно ще привлече погледа с изящни или агресивни форми, което не може да се каже за версиите GT/WRX. Японска лаконичност и практичност характеризира и салона. Интериорът спокойно може да се обърка с този на кой да е модел от Страната на изгряващото слънце от края на 80-те и началото на 90-те. Скуката се компенсира от изключително солидната изработка и липсата на каквито и да било шумове дори след сериозен пробег. Само при някои коли възникват високочестотни вибрации в огледалото за обратно виждане. В резултат на това образът в него се размазва и дразни зрението. Проблемът се решава с пълен демонтаж и залепване на отделните детайли с бързосъхнещо лепило. Типичен за всички японски коли недостатък е крайно нелогичното разположение на музикалната система в долната част на средната конзола. За сметка на това Impreza притежава друга черта, която улеснява достъпа до салона - липсват рамки на прозорците на вратите.

Компактното Subaru се предлага с каросерия седан и малко необичайно като дизайн комби. За разлика от триобемната версия, чийто багажник не може да се похвали с кой знае какъв полезен обем (353 литра), универсалът разполага с внушителния кубик и триста литра при свалена задна седалка плюс възможността да се използват серийните релинги на покрива. От 1996 г. насетне в стандартното оборудване влизат две въздушни възглавници.

Impreza се комплектова с традиционните за Subaru опозитни двигатели.

През първите три години от вноса на модела в Европа това са само 1.6- и 1.8-литрови боксери с мощност 90 и 103 к.с. Повечето собственици на коли с базовия агрегат се оплакват от липса на динамика и факта, че повечето японки с аналогична кубатура дърпат значително по-добре. В този смисъл изборът на екземпляр с 1.8-литров двигател е за предпочитане. През 1996 г. този мотор е заменен от двулитров боксер със 115 коня.

Връх в гамата са модификациите GT/WRX, които на практика представляват цивилни версии на рали автомобила със същото име. В речника на българския автомобилист има дума, която характеризира най-точно спортната Impreza - "дзвер". Двеста и единадестетте конски сили на турбодвигателя изстрелват колата до 100 км/ч за около 6 секунди и половина, максималната скорост достига 230 км/ч, а управляемостта е абсолютно потресаваща. За жалост цените на тези модификации са астрономически, а и предишният собственик със сигурност има основателна причина да продава иначе великолепния си автомобил.

Всички двигатели разполагат с огромен ресурс и при полагане на грижи издържат невероятно дълго. Дребни недостатъци все пак не са им чужди. На високи обороти работят доста шумно. При някои коли отпреди 1997 г. топлинните щитове в двигателния отсек се нагряват прекалено силно и при преминаване през локва се пропукват. Двете половини започват да тракат неприятно. Subaru отстранява повечето от тези повреди в рамките на гаранцията и проблемът се среща много рядко. Статистиките докладват и за един доста по-сериозен проблем, който за щастие е отбелязван в единици случаи. Най-мощните версии задължително трябва да се карат само и изключително с високооктанов бензин. При използване на обикновен безоловен 95 са отчечени повреди по буталата.

Голям процент от собствениците на Impreza критикуват спирачната система на колата си. Автомобилите, произведени до 1999 г., наистина не могат да се похвалят с брилянтни спирачки. Педалът е прекалено мек и не осигурява нужната обратна връзка. Спецовете по Subaru твърдят, че при по-прецизен подбор на маркови накладки резултатите се подобряват значително. Препоръчва се също честата смяна на спирачната течност - опитът показва, че най-добре на характеристиките на спирачната система пасва Castrol Response. Що се отнася до накладките, печените субаристи обикновено използват Mintex или Pagid. По-скоро дразнещ слуха недостатък е резонирането на спирачните тръбопроводи в предната стена на пътническия отсек. Отделянето на двете повърхности една от друга чрез внимателно огъване на тръбите (максимум до 3 мм) спестява на ушите крайно неприятното трополене.



Спирачната система на Impreza до 1998 г. има още една особеност. За разлика от обичайните дву- или четириканални антиблокиращи системи, които оперират върху предния и задния мост или всяко колело поотделно, япончето се оборудва с триканална. Това ще рече, че предните гуми се управляват отделно, а колелата на задния мост - заедно. При обслужване на системата това трябва да се има предвид.Подобно на останалите представители на японската автомобилна школа Impreza почти не създава грижи от електрическо естество. Странен дефект засяга комби-версиите. Тяхното стерео има навика да се пренастройва самоволно или дори да блокира. Обикновено проблемът изчезва след изключване и повторно включване на радиото. Известни са също главоболия с фирмения имобилайзер, който понякога взема отговорностите си прекалено присърце и не позволява дори на собственика да потегли. При някои от най-ранните екземпляри акумулаторът има прекалено кратък живот, но в общи линии електрическата инсталация е толкова безпроблемна, колкото и всички останали възли по автомобила.

Subaru Impreza определено не е автомобил за всеки. Доказва го не само слабата разпространеност на модела. Цените на употребяваните екземпляри са доста високи и се запазват такива дори след 8-9 години по пътищата. Обслужването на толкова рядка кола също не е лесно и евтино. Техническата рафинираност и изключителната надеждност на Impreza обаче позволяват тези недостатъци да бъдат простени.



Галерия към новината:

КОМЕНТАРИ(0):
РЕГИСТРИРАЙ СЕ ЗА ДА ПИШЕШ КОМЕНТАРИ


  
  
  
  
  
  
  


Платена реклама

  АВТО НОВИНИ
Авточасти онлайн