Публикуван: 2009-04-05 05:20

ТЕСТДРАЙВ: Форд Ка / Ford KA (RBT) - 1.3 i (50 Hp)

"Всеотдайна любов от пръв поглед или благосклонна ирония, но никога безразличие". Така трябва да са формулирали изискванията си към ефекта, който да предизвиква дизайнът на бъдещия Ford Ka босовете от Кьолн в средата на 90-те. По всичко личи подчинените им са спазили стриткно директивите, защото шест години по-късно яйцевидната моторизирана играчка продължава да поражда искрено умиление у едни и тежки пристъпи на неконтролируем смях у други. Европейското поделение на Ford обаче постига целта си - за това време бяха продадени близо 200 000 бройки от бонбоненото мини, като 90% от купувачите са дами. За предпочитанията на останалите десет на сто от собствениците пък могат да се направят някои догадки.
Макар и рискован маркетингов ход, Ка се оказа хитро решение на кьолнските автомобилостроители. Те просто ушиха нова рокля на Fiesta, монтираха є архаичен, но здрав мотор от Escort и завладяха сърцата на нежната част от европейското население. Най-малкият Ford проправи пътя на дизайнерската линия "new edge" и постла червеното килимче за триумфалното пристигане на Focus две години по-късно. Външността на Ка се оказа напълно достатъчен фактор, за да бъдат пренебрегнати компромисното ниво на комфорта, механиката от времето на Горбачов и почти пълното отсъствие на функционалност при експлоатация извън рамките на града. Обаянието на германското яйце продължава да компенсира недостатъците му и на пазара на употребявани коли. Повечето собственици(чки) са все така влюбени в своя Ка-занова и прощават безропотно множеството дребни проблемчета, с които има навика да дразни.

Дали покупката на кьолнския запартък ще се окаже удачна зависи най-вече от възрастта на "избраника". Това правило се обуславя не само от механичната амортизация на автомобила, а и от ресурса на
каросерията въпреки желанието на германските конструктори да представят творението си като Ford от ново поколение, в инженерно отношение Ка принадлежи по-скоро на миналия век. Единствената му авангардна черта се изчерпва с дизайна, чиито футуристични особености стават предпоставка за част от недостатъците на купето. Така например нищо не е в състояние да спаси гигантската пластмасова муцуна на симпатягата от избледняване до светло сиво. Защитните спрейове имат само кратък козметичен ефект. "Голата" пластмаса все пак е за предпочитане пред боядисаните в цвета на каросерията брони на безбройните специални модификации, с които Ford захранва пазара периодично. Те са толкова чувствителни към нараняване, че при паркиране в натоварените градски условия за нула време се превръщат в жалко олюпено подобие на шамандура. Лошото е, че заради пощта на бронята пребоядисването є може да струва цяло състояние.




Козметиката обаче притеснява далеч по-слабо от антикорозионната обработка на купето. Ръжда - вярно повърхностна - се наблюдава дори при двегодишни коли. Най-уязвими са пантите на третата врата и ръбовете на панелите на каросерията. Не по-малко притеснителна е корозията в двигателния отсек, а проверка с ендоскоп показва и оскъдна защита на кухините на каросерията. Изцяло заимстваното от Fiesta шаси пък става причина за ръждата по предния мост, когото много специалисти сочат като едно от най-слабите места на Ка. За почти всеки автомобил, експлоатиран преимуществено в градски условия, е характерен проблемът с ауспухната система, но при германчето замяна на задно гърне понякога се налага след едва година и половина-две.
Подобно на аналога си Twingo и по френски тертип резервната гума виси абсолютно незащитена под багажника, предизвиквайки недоумение за начина, по който една дама би могла да се справи със смяната без да заприлича на общ работник от строеж. Опитът да се икономисва в конструктивен план изглежда са причина и за избора на метален резервоар вместо пластмасов.Досущ както екстнавагантната външност,
салонът на Ка предизвика полюсни емоции и оценки при дебюта на минито през 1996 г. Трябва да се признае, че с по-авангардни форми на интериора могат да се похвалят много малко автомобили и комай нито един от този клас. Дизайнът на кокпита, независимо дали предизвиква възторг или раздразнение, налага някои ергономични ограничения, а от качеството на изработката определено има какво да се желае. Пластмасата на арматурата се драска лесно, също както и праговете на вратите. Седалките са тесни и неудобни, а при сравнение между жабката и багажника лесно може да настъпи объркване кое точно какво е.


При обем от 186 литра той трудно поема дори пазарска чанта. В името на дизайна са пожертвани функционалността на отворите на вентилационната система и общото ниво на комфорта, но това не е всичко. Рано или късно арматурното табло започва да скърца и трака, а декоративната облицовка на вратите потропва заради незадоволително качество на сглобката. Неприятна особеност на контактния ключ е формата му, която несъмнено е продиктувана от естетически разбирания, но не позволява никак много комбинации. Затова изобщо не бива да изненадва фактът, че пасва чудесно на съвсем други автомобили от същия модел.




Инженерите на Ford са решили да избавят клиент(к)ите си от колебания при избора на
моторизация за любимеца си. 1 300-кубиковият двигател е взет от Escort и пъхнат под предния капак след незначителна оптимизация на експлоатационните характеристики. На упреците относно конструктивната възраст на агрегата от Кьолн уместно контрират с неговата доказала се здравина и надеждност. В зависимост от модификацията мощността му може да бъде 50 или 60 к.с., които са напълно достатъчни за тежкото под тон купенце на Ка. Газоразпределителният механизъм на мотора се задвижва от верига, което спестява притесненията от скъсването на ангренажен ремък и разправиите по смяната му. За сметка на това остарялата конструкция изисква други грижи. Обикновено след пробег от около 15 000 км се налага регулиране на клапаните, които започват да тракат така, че се чуват през две пресечки.При оглед на употребяван Ford Ка е добре да се провери за следи от смяна на маркучи на охладителната система. Най-дългият от тях - почти метър - се пука лесно и при липса на мигновена реакция от страна на водача лесно води до прегоряла гарнитура на главата. Чувствителен е също ремъкът, който задвижва водната помпа. При скъсване тя престава да върти и двигателят прегрява за нула време. По-скоро козметичен характер имат течовете на масло от различните гарнитури и семеринги на мотора.
Същото важи и за "просълзилата" трансмисия която иначе създава грижи в изключително редки случаи.
Конструкторите на Ford създават Ка само за две години с помощта на най-модерните технологии и методи. Концепцията на германското яйце обаче е пределно проста - миникола на миницена. Това налага редица икономии, които се усещат дори по возията на модела. Освен че не осигурява нужния комфорт,
ходовата част сюрпризира и с редица дефекти. Най-неприятните от тях са ръждата по възлите на предния мост и бързо износващите се лагери на управляемите колела. Иначе стегнатото окачване осигурява прилична стабилност и манервеност.За жалост те компенсират трудно недостатъците на
спирачната система която е слабоефективна и се амортизира много по-бързо от нормалното. Освен че се износват необичайно интензивно за толкова малка кола, дисковете и апаратите отпред ръждясват неконтролируемо.



През 1998 г. пък Ford върна в сервизите си 3 500 автомобила от същия модел, оборудвани с антиблокираща система, заради опасения от възможни дефекти на главния спирачен цилиндър.
Повечето от неизправностите по електрическата инсталация се дължат на неудачни конструктивни решения. Защитата на контактите и клемите по системата от влага е незадоволителна, а генераторът е монтиран така, че да поема максимално количество вода и мръсотия от пътя. Това естествено скъсява живота му и лесно освобождава място в портфейла (вж. Цени на резервни части). Все пак ако се пропуснат спорадичните проблеми, предизвикани от своенравното централно заключване, инсталацията рядко предизвиква неприятности.
Един факт отличава драстично Ford Ка от кьолнските му роднини. Кукленското мини е избор на сърцето, а не на разума. Техническите несъвършенства трудно вземат превес при покупката на такъв автомобил, пък и да се разубеди влюбена жена граничи с геройство. Добрата вест е, че при германския Ка-занова плюсовете са повече от минусите.




 


Галерия към новината:

КОМЕНТАРИ(0):
РЕГИСТРИРАЙ СЕ ЗА ДА ПИШЕШ КОМЕНТАРИ


  Двигател
Разположение на двигателя
Отпред, напречно
Работен обем
1299 см3
Мощност
50 л.с.
При обороти
4500
Въртящ момент (Нм/Обороти)
97/2000 н*м
Горивна система
Пълна инжекция
Наличие на компресор
-
Газоразпределителен механизъм
OHC
Разположение на цилиндрите
Редови
Брой цилиндри
4
Диаметър на цилиндъра
74 мм
Ход на бутало
75.5 мм
Степен на сгъстяване
9.5
Брой клапани на цилиндър
2
Гориво
A-95
  Показатели
Максимална скорост
147 км/ч
Време от 0-100 км/ч
17.7 c
Разход - градско
7.9 л/100км
Разход - извънградско
4.8 л/100км
Среден разход на гориво
0 л/100км
Обем на резервоара
42 л
Собствено тегло
870 кг
Максимално допустима маса
1265 кг
Размер на гуми
155/70R13
Размер на джанти
5J
  Купе
Тип купе
Хетчбек
Брой врати
3
Брой места
4
Дължина
3620 мм
Широчина
1639 мм
Височина
1383 мм
Междуосие
2448 мм
Предна следа
1392 мм
Задна следа
1408 мм
Просвет
140 мм
Максимален обем на багажника
724 л
Минимален обем на багажника
186 л
  Трансмисия
Коефицент на главно предаване
3.59
Задвижване
Предно
Предавки (механична ск. кутия)
5
Предавки (автоматична ск. кутия)
-
  Окачване
Тип очакване (отпред)
Амортисьори
Тип очакване (отзад)
Пружина
  Спирачна система
Предни спирачки
Дискове
Задни спирачки
Барабани
ABS (Антиблокираща система)
Да
  Управление и хидравлика
Тип кормилно управление
Червячно предаване
Сервоусилвател
-


Платена реклама