



ТЕСТДРАЙВ: Мерцедес-Бенц SL-клас / Mercedes-benz SL (R129) - 280 18V (204 Hp)
В английския език има израз, който описва добре непреходните ценности в модата. В автомобилната терминология "instant classic" се употребява по адрес на возила, които се превръщат в класика още с първата си поява, остават неподвластни на модерните дизайнерски течения, а вместо да намалява, от един момент насетне цената им започва да се покачва. Днес точно това се случва с един от най-красивите, луксозни и мощни автомобили, създавани някога. Предишното поколение на Mercedes-Benz SL струва колкото нов семеен хечбек, но повече надали ще поевтинява. Познахте - защото е класика.
Проектиран в края на 80-те години, роудстърът с фабричен индекс R 129 замени най-дълго произвеждания модел в историята на Mercedes-Benz. За периода между 1971 и
Макар и от по особена порода, Mercedes-Benz SL R129 си остава употребяван автомобил, а предвид цената към покупката му трябва да се подходи внимателно. Щутгартският аристократ има малко допирни точки с масовата продукция. Качеството на изработката, използваните материали и технологичното равнище на модела са изключителни, но вечни машини просто няма. Най-слабото място на всеки кабриолет е сгъваемият покрив и при SL огледът трябва да започне именно от него. Гюрукът на R129 е напълно автоматичен, задвижва се от електрохидравличен механизъм, а управлението му е свързано със система за активна безопасност под формата на защитна дъга, която се изстрелва иззад седалките за 1/30 от секундата.
Ако не се поддържа, тъканта на мекия покрив се износва и някои шевове започват да текат. Ремонтът може да излезе солено и повод за сериозен пазарлък с продавача. Проблемът става много по-сериозен, ако гюрукът изобщо не може да се свали или дъгата е фиксирана в "бойно" положение. Почти със сигурност става дума за повреда на целия комплекс за активна безопасност, включително еърбеговете (там, където ги има; монтират се серийно след
Причина за проблема могат да бъдат сензорите за позицията на автомобила спрямо хоризонта. Монтирани са на долните носачи на окачването отзад и се замърсяват изключително лесно. Покривът остава неподвижен също така заради повредена главна помпа на системата (около 300 евро) или някой цилиндър (200 евро). Нормалната работоспособност на защитната дъга се проверява лесно с рязко спиране от висока скорост. При нарушени регулировки тя изскача. Допълнителният твърд покрив определено е практична екстра, но до
Модернизацията от същата година не само поставя буквения индекс пред цифрата в моделното име. SL претърпява доста козметични ретуши и получава нови версии на двигателите. До този момент роудстърът се екипира с шест- и осемцилиндрови агрегати с мощност от 190 до 326 к.с. От края на 92-ра започва монтирането на изключителния V12 от S-klasse с 394 к.с. Според повечето познавачи обаче, разходите по поддръжката на такава модификация не се компенсират с кой знае колко по-високи динамични показатели. Идеалният SL крие под предния си капак петлитров осмак от серията 119, познат също така от най-наточените модификации на E-klasse. Шестцилиндровите варианти са доста по-мудни и се препоръчват за онези, които поставят икономията на първо място, каквото и да значи това за автомобил от клас GT.
Всички монтирани мотори са прочути с гигантския си ресурс, механична здравина и рафиниран ход. Ето защо всякакви неестествени шумове от двигателя по време на огледа на избрания SL са повод за съмнения. Осемцилиндровият двигател с катализатор има специална помпа, която снабдява преобразувателя със свеж въздух в режим на загряване. Ако при старт се чува тракане или стържене, най-вероятно въпросната помпа изживява последните си мигове. Цената й надхвърля 600 евро. Собствениците на други модели на Mercedes-Benz добре знаят, че двигателите на марката харчат масло. Разход от около литър на
В последните години от кариерата си AMG екипира SL и с един почти митичен мотор. Към момента същият 7.3-литров звяр задвижва Pagani Zonda. Модификациите с такъв двигател се смятат за изключителна рядкост и представляват колекционерска ценност.
Сходствата между SL и W124 не спират до общата моторна гама. Аналогично с Е 500 е и напълно независимото окачване. Една от особеностите му е регулируемият клиренс. Течове от амортисьорите или неизправности по управляващия блок струват цяло състояние. Затова предварителната проверка с максимално натоварване е повече от задължителна. Автомобил, който не поддържа един и същи клиренс независимо от товара, трябва да се избягва. Наличието на регулируемо окачване се познава по копчето с надпис ADS на централната конзола. Иначе болестите по ходовата част на R129 са напълно сходни с тези на W124.
Същото може да се каже и за останалите възли и агрегати в конструкцията на SL с тази разлика, че заради ексклузивната роля на модела в гамата на Mercedes-Benz, вниманието на производителя към качеството и сглобката определено носи полза на потенциалния собственик. Покупката на толкова скъп автомобил, пък бил той и употребяван, не бива да се оставя на случайността. Диагностиката във фирмен сервиз може да се смята за задължителна най-малко заради слабостта на криминалния елит към модела. Базата данни може да разкрие цялата история на колата само по серийния номер - оригинален цвят, тапицерия, комплектация, месец и дори ден на производството, както и къде е бил внасян и изнасян автомобилът. Ако след такава проверка не възникнат проблеми, класиката SL се превръща в осъществена мечта.
Галерия към новината:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
КОМЕНТАРИ(0):