Публикуван: 2009-04-03 09:02

ТЕСТДРАЙВ: Мазда МХ-5 / Mazda Mx-5 (III) - 2.0 i 16V (167 Hp)

Успехът на тази кола изненада дори производителите. Когато преди десет години японците представиха на Чикагския автомобилен салон типичния открит, двуместен роудстър, силно напомнящ на английския оригинал от петдесетте години, фурорът бе неописуем. Работниците във фабриките на Mazda трябваше да работят и през нощта, и през събота и неделя, за да бъде задоволено голямото търсене. Именно с този модел започна ренесанса на този култов за времето си автомобил. Доста години след това се появиха FIAT Barchetta, BMW Z3 и Mercedes SLK - тeхните маркетингови стратези явно бяха проспали началото, а печалбите продължаваха да бъдат внушителни и примамливи. Явно поколението, което е карало навремето Austin Healey Sprite или Triumph Spitfire, имаше нужда от нова любима играчка, защото мощните двигатели, комбинирани с предаване на задните колела и прецизно включващи скоростни кутии, гарантираха наистина пълното удоволствие.



В началото на Mazda MX-5, в Америка автомобилът е известен като Мazda Miata, се монтираше само един двигател с ходов обем от 1 600 куб. см и мощност 115 к. с., познат от Мazda 323. Tой е малко шумен при високите обороти, но върти отлично в целия диапазон на възможностите си, като разходът на гориво-около 8 литра на сто километра пробег е скромен за кола от този клас. Четири години по-късно бе представен 16-клапановия двигател с ходов обем 1 900 куб. см с внушителната мощност от 131 к. с. Въпреки, че харчи с два литра повече бензин, той прави от откритата японка истински спортен автомобил. От пролетта на 1995 се предлага модерния двигател с обем 1 600 куб. см и наглед скромните 90 к. с., който обаче е изключително еластичен и по нищо не отстъпва на малката базова модификация, въпреки че е с цели 25 к. с. по-слаб. И трите мотора са изключително механично здрави и не създават главоболия, особено след 1992 година. До тогава в една малка серия от около 5 000 автомобила, продавани предимно в Съединените щати са монтирани малко по-големи сегменти, като в някои случаи буталата могат да “задерат”. Още повече, че в тази модификация, поради спецификата на климата, не е монтиран иначе серийният охладителен радиатор на двигателното масло.



И тук, като при всички останали автомобили с гумен ангренажен ремък, трябва стриктно да се следи за състоянието и обтегнатостта, а на всеки 100 000 километра следва задължителната подмяна. В противен случай, последствията могат да бъдат съкрушителни за бюджета на собственика. Опитните механици от фирмените сервизи на Mazda съветват при този пробег задължително да се подмени водната помпа. Тя е монтирана на доста трудно достижимо място, пропусналата охладителна течност не се забелязва лесно, а води най-често до прегаряне на гарнитурата на цилиндровата глава. Автомобили, произвеждани 1990-1991 година често са страдали именно от този дефект, който се познава най-лесно по белия пушек излизащ от ауспухната тръба. Малко странен дефект спохожда пък автомобилите слезли от конвейера през 1992 год.-отказва да работи бензиновата помпа.



Според специалистите, това главно се дължи на небрежно отношение към бензиновия филтър, монтиран на доста неудобно място и не сменян редовно. Ако двигателят започне да прекъсва, а колата е на повече от три години, със сигурност трябва да подмените кабелите на запалителните свещи. Те лежат много близо до блока на двигателя, нагряват се прекомерно, стават твърди и чупливи и почват да прекъсват. Тъй като повечето отkрити, спортни коли се използват предимно през топлите сезони и стоят в гаражите през дългите зимни дни, често кородират задните спирачни дискове.



Също се приема за съвсем “нормално” бързото износване на амбриажния диск-роудстерът естествено не се кара като семейна лимузина. При покупка на употребявана Mazda MX-5 както при всеки автомобил с платнен гюрук е особено важно да проверите състоянието му. Най-добре това става на обикновена автомивка с много вода-ако вътрешността на купето остане суха, всичко е наред. Механизмът на подвижния покрив е здрав и не създава неприятности, единствено задното, пластмасово стъкло се драска лесно и не издържа повече от три сезона.



Mazda MX-5 е типичен култов автомобил и в България едва ли ще събере голям кръг от почитатели. Въпреки, че това е може би най-евтиния начин да карате икономичен, но расов, открит, двуместен спортен автомобил, който по-качества е доста по-добър и здрав от английските си предшественици. Покупката също няма да е лесна задача, защото въпреки стабилните цени, които най-често надвишават котировките на Шваке, според европейските търговци Мазда МХ-5 на втора ръка върви като топъл велиkденски козунак. Eдинственият шанс за любителите е появата на новата модификация през пролетта на 1998 година-с нормални фарове и двигатели с мощност 110 или 140 коня, която ще разнообрази пазара.


Галерия към новината:

КОМЕНТАРИ(0):
РЕГИСТРИРАЙ СЕ ЗА ДА ПИШЕШ КОМЕНТАРИ


  
  
  
  
  
  
  


Платена реклама

  АВТО НОВИНИ
Авточасти онлайн