Публикуван: 2009-04-14 07:43

ТЕСТДРАЙВ: Хюндай Соната / Hyundai Sonata II (Y-3) - 2.0 i (105 Hp)

Hyundai стана първата корейска автомобилна компания, която започна да изнася продукцията си в Съединените щати и Европа. Печелейки клиенти с феноменално ниски цени, фирмата израстна от дребен производител на лицензни модели и малолитражки с компромисно качество до световен гигант с над 1 млн. продавани леки коли годишно. Успоредно с възхода на марката се разширяваха и териториите, които корейците взеха на прицел. Не без помощта на Mitsubishi Motors грозноватото Pony от началото на 80-те се сдоби с доста по-претенциозни роднини от по-високите класове.

Първият успех на Hyundai дойде през 1988 г. със Sonata, която макар да нямаше амбициите да детронира лидерите в средния клас, постепенно се наложи на пазара с изгодното съотношение между цена, качество и експлоатационни характеристики. Много представители на това първо поколение на модела с обозначение Y се срещат и по родните улици и по всичко личи скоро няма да изчезнат. При покупка на употребяван автомобил обаче далеч по-сериозен интерес представлява втората генерация на Sonata, представена през май 1993 г. Освен че изглежда доста по-съвременно, този автомобил предлага и усъвършенствана механика, лишена от много от недостатъците на предшественика. Наред с подобрените характеристики на окачването и ергономията, корейските инженери модернизират основно моторната гама, оптимизирайки разхода на гориво на всички двигатели. Вместо стария 2.4-литров агрегат със 117 к.с. започва да се монтира двулитровият Mitsubishi G4 63 с два разпределителни вала и мощност 139 коня. През 1996 г. азиатците преработват основно Y3, увеличавайки размерите на автомобила и променяйки съществено външността му. При модернизацията на Sonata II специалистите на Hyundai използват суперкомпютъра Cray, което им позволява да намерят възможно най-доброто съотношение между здравина на каросерията и теглото є.



На пазара на употребявани возила най-често се срещат 1.8- и 2.0-литровите модификации на Sonata II. Любопитен е фактът, че тези мотори съществуват както във вариант с един разпределителен вал, така и с два. При покупка видът на двигателя задължително трябва да бъде уточнен. Статистиките говорят еднозначно, че по-простият в конструктивно отношение агрегат печели по надеждност. Оплакванията от двувалките са свързани главно с неудачния газоразпределителен механизъм. Случва се ангренажният ремък да се амортизира опасно при пробег едва 40-50 хил. км. Затова е препоръчително да не се вярва много на заводските инструкции и да се сменя по-често от указаното.

Двата мотора са със съвременна конструкция, което обуславя големия им експлоатационен ресурс. Пробегът им безпроблемно достига 300 000 и повече км, през които обикновено е достатъчо да се използва качествено масло. Опитът показва, че повечето собственици на Sonata предпочитат синтетичните смазки, макар че моделът приема добре и полусинтетиката. Не е особено придирчив и към качеството на горивото, което е безспорен плюс за родните търговски отношения.Добре би било при покупка да се обърне внимание на водната помпа, която често търпи механични повреди заради конструкцията си. Двигателите на Sonata II трудно понасят мръсотията и трябва да се поддържат чисти. Това ще облекчи чувствително работата на електрическото оборудване, което не се отличава с безкраен живот. Кабелите и проводниците започват да капризничат след 4-5 години служба, като освен окислени контакти и нарушено захранване, проблеми създават също стартерът и генераторът. Не е зле също да се помисли за допълнителна защита на картера. Клиренсът на модела не е малък (17 см), но в българските пътни условия такъв атрибут никога не е излишен.



Hyundai Sonata II се комплектова с 5-степенна механична скоростна кутия и 4-диапазонен автомат. При щадяща експлоатация ръчната трансмисия служи дълго и вярно. Не е претенциозна към вида на използваното масло и доста рядко може да прокапе. Добре е смазката да се сменя на 30-ина хиляди километра. Автоматът също се отличава с надеждност и ако не е насилван, трудно може да създаде главоболия. Маслото му трябва да се обновява на всеки 60 000 км и задължително с указания вид.

Веднъж на 2-3 години задължително трябва да се сменя спирачната течност. При влажен климат тя има свойството да "дърпа" вода. Течността придобива тъмен оттенък, понякога дори черен цвят, и губи първоначалните си характеристики, което може да изненада неприятно. Отделянето на минимално внимание на спирачната система гарантира пълната є изправност за дълго време. Оригиналните накладки отпред издържат до 40 000 км. В зависимост от това дали са барабанни или дискови, задните се износват съответно за 50 и 80 хил. Препоръчително е да се избягват неоригинални накладки. В базовите модификации антиблокиращата система отсъства, а там, където я има, не е известно да създава проблеми.

Ходовата част на Hyundai Sonata получава крайно разнопосочни оценки. В многоредки случаи рейката страда от заводски дефект, което проличава още с първите навъртяни километри. Ако в процеса на експлоатация се появи луфт или потропване в кормилната система, отстраняванети им не представлява особена трудност, тъй като рейката може да се регулира. Далеч по-тежък за джоба е краткият живот на накрайниците на кормилните щанги. Той често продължава не повече от година.

Критики търпи и окачването на модела, макар в повечето случаи да става въпрос за субективна оценка. Sonata вози по-твърдо от обичайното, но при внимателно шофиране изненадва с ресурса си. Най-слабото му място е стабилизаторът на напречната устойчивост, който е прекалено "нежен" и след година по улиците вече е изчерпал силите си. Дефектът е по-скоро конструктивен, а самият детайл не струва много. Останалите елементи по окачването са способни да издържат две до три години, което не е малко. Подобно на други модели на Hyundai обаче, Sonata страда от неприятен недостатък, свързан с влагата и мръсотията по пътищата. След три-четири години експлоатация почти всички съединения по ходовата част така клеясват, че не се поддават на разглобяване. Проблемът се решава изключително и само по методите на Конан Варварина, което не доставя много радост на механиците, а оттам се отразява и на бюджета на собственика.

След появата на Hyundai Sonata на европейските пазари много аналитици побързаха да обявят модела за неконкурентноспособен срещу европейските представители на класа заради липсата на имидж и недоверието на купувачите на Стария континент към марки с неясен азиатски произход. Обемът на продажбите обаче ги опроверга напълно. Срещу повече от умерената си цена корейският седан предлага пребогато оборудване, каквото при германските съперници например струва едва ли не повече от самия автомобил. Дали изгодното съотношение между стойности и качества е достатъчен стимул за покупка на пазара на употребявани коли обаче всеки трябва да прецени сам.



Галерия към новината:

КОМЕНТАРИ(0):
РЕГИСТРИРАЙ СЕ ЗА ДА ПИШЕШ КОМЕНТАРИ


  
  
  
  
  
  
  


Платена реклама

ПРЕПОРЪЧВАМЕ


tractor.bg